Produkcja: Polska, Holandia, Niemcy
Rok produkcji: 2018
Premiera: 29.03.2019
Dane techniczne: Barwny, 88 min
Reżyseria: Adrian Panek
Scenariusz: Adrian Panek
Zdjęcia: Dominik Danilczyk
Muzyka: Antoni Komasa-Łazarkiewicz
Scenografia: Anna Wunderlich
Montaż: Jarosław Kamiński
Producent: Magdalena Kamińska, Agata Szymańska
Produkcja: Balapolis
Obsada aktorska:
Sonia Mietelica – Hanka
Kamil Polnisiak – Władek
Nicolas Przygoda – Hanys
Danuta Stenka – Jadwiga
Werner Daehn – essesman
Jakub Syska – „Siwy”
Helena Mazur – „Ruda”
Krzysztof Durski – „Czarny"
Maksymilian Balcerowski – „Chudy”
Julia Ślusarczyk – „Duża”
Akcja filmu rozgrywa się latem 1945 roku. Dla ośmiorga dzieci wyzwolonych z obozu Gross-Rosen zostaje utworzony prowizoryczny sierociniec w opuszczonym pałacu wśród lasów. Ich opiekunką staje się dwudziestoletnia Hanka, również była więźniarka. Po okropieństwach obozu bohaterowie powoli odzyskują resztki straconego dzieciństwa, jednak koszmar szybko do nich powraca. W okolicznych lasach krążą obozowe wilczury. Wypuszczone przez esesmanów przed wyzwoleniem Gross-Rosen, wygłodzone i zdziczałe zwierzęta osaczają pałac w poszukiwaniu pożywienia. W przerażonych dzieciach uruchamia się obozowy instynkt przetrwania.
Mówi Adrian Panek: Ten film, choć wtłoczony w ramy gatunkowe thrillera i horroru, jak mówią niektórzy, jest bardzo realistyczny i wiarygodny. Nie mówię o niczym, co się nie wydarzyło lub nie mogłoby się wydarzyć. Figura wilkołaka, choć zwykle należy do świata fantazji, w moim filmie ucieleśnia bardzo znajome, zwykłe, wręcz realne zło.
(„Magazyn Filmowy” nr 3/2019)
Nagrody:
FF w Gdyni – Nagroda za reżyserię, Nagroda za muzykę
FFP w Chicago – Nagroda Odkrywcze Oko (Adrian Panek)
FF w Tallinie – Nagroda Jury Ekumenicznego, Nagroda publiczności
Adrian Panek
Urodził się w 1975 roku we Wrocławiu. Reżyser i scenarzysta filmowy. Absolwent reżyserii na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Członek Polskiej Akademii Filmowej. W 2011 roku zadebiutował w pełnym metrażu filmem Daas, który uznany został za jeden z ciekawszych debiutów w polskim kinie ostatnich lat. Wilkołak to jego drugi film.
Fot.: Łukasz Bąk